Drukuj
Kosciol
Odsłony: 8261

Lud domaga sie od Samuela (2 Sm 5, 1-3), ktory jako jedyny w Starym Testamencie skupial w jednej osobie potrojna godnosc sedziego, proroka, kaplana, ustanowienia krola. Na wzor osciennych narodow chcial miec wyzsza forme organizacji spolecznej, instytucje krolestwa. Bog zgadza sie na wprowadzenie godnosci krola, ale jasno stwierdza, ze On sam jest i pozostaje krolem swojego ludu. Pod koniec tragicznego zycia krola Saula zostaje potajemnie namaszczony na krola Dawid. Namaszczenia dokonuje Samuel (por. 1 Sm 16, 1-13). Drugie namaszczenie na krola Izraela mialo miejsce w Hebronie (por. 2 Sm 5, 1-3). Tak Dawid sprawowal wladze nad panstwem poludniowym i polnocnym okolo 1010-970 r. przed Chr. Zjednoczenie obu panstw bylo jednak tylko zewnetrzne i po niedlugim czasie mialo dojsc do dramatycznego rozlamu. Ale juz prorok Micheasz (VIII w. przed Chr.) zapowie, ze syn Dawida - Mesjasz narodzi sie w Betlejem i zjednoczy oba narody. "Rozciagnie swa potege az po krance ziemi. A Ten bedzie pokojem" (por. Ef 2, 14).

Apostol Pawel (Kol 1, 12-20) wzywa Kolosan, aby dziekowali Ojcu. Bog bowiem uzdolnil ich do zycia swietego, uwolnil od Zlego i od zla ("uwolnil spod wladzy ciemnosci"), a przede wszystkim przeniosl do krolestwa swego Syna. Chrzescijanie sa wiec w krolestwie Chrystusa. Naleza do Niego jako do Krola. Jemu zawdzieczaja odkupienie i odpuszczenie grzechow. Wielkie krolewskie dary! Potem Apostol ukazuje majestat Krola-Chrystusa. On jest Bogiem, zostal zrodzony przed wszystkim, co zostalo stworzone. On jest przyczyna sprawcza ("przez Niego"), wzorcza ("w Nim"), celowa ("dla Niego"), zachowawcza ("wszystko w Nim ma istnienie"). Krol, ktory ma bezwzgledne pierwszenstwo w odniesieniu do swiata i Kosciola, swego Ciala, bo jest jego glowa. Chrystus-Krol jednoczy wszystko ze soba, wprowadza pokoj przez przelanie swojej krwi na krzyzu. Zaduma nad wielkoscia Chrystusa-Krola poucza cie, wyjasnia ci, jaka masz godnosc i komu sluzysz.

Ewangelia (lk 23, 35-43) stanowi obraz kontrastowy w porownaniu z tym, co w hymnie powiedzial Apostol. Ale czy w opisie Ewangelisty Jezus jest pomniejszony? Nie! W pewnym sensie raczej powiekszony. Nie siedzi na tronie. Wisi na krzyzu, a napis po grecku, po lacinie i po hebrajsku (uniwersalizm zbawczy i krolewski) glosi: "To jest Krol zydowski". Jezus naprawde jest krolem. Objawia sie jako krol milosierdzia. Nie czyni zadnego cudu. Nie wyglasza zadnego proroctwa. Przebacza zloczyncom. Za sekunde zalu przebacza lotrowi. Kanonizuje go na krzyzu. Daje mu pewnosc wiary, ze jeszcze dzis bedzie w niebie. Dlatego Kosciol powszechny obchodzi 26 marca wspomnienie Dobrego lotra. A katedra w Pinsku czci go jako swego patrona. 


Na podstawie
Strony Biblijnej Wydzialu Teologicznego UAM w Poznaniu